Vo vyše 40-tisícovej Prievidzi začínajú s druhou stavbou prvej etapy obchvatu mesta. Po odovzdaní staveniska a poklepaní základného kameňa nasledujú príprava takmer trojkilometrovej trasy, ktorá nadviaže na hotovú časť obchvatu, a archeologický prieskum.

Slovenská správa ciest ako investor uzavrela zmluvu na stavbu nového úseku v apríli tohto roka so združením stavebných firiem Eurovia SK, Eurovia CZ a SMS.

Tie sa zaviazali cestu vybudovať za 18,7 milióna eur bez dane z pridanej hodnoty, stihnúť to chcú za dva a pol roka, teda v roku 2028. Zmluvná cena prác vrátane DPH je 23 miliónov eur.

Mapka prvej etapy obchvatu Prievidze. Zdroj: Ministerstvo dopravy SR

Peniaze najmä z eurofondov

„Úsek je novostavbou pre budúcu obchvatnú trasu cesty I/64 po okraji miest Prievidza a Bojnice," hovorí pre Štandard hovorkyňa Slovenskej správy ciest Jana Lukáčová.

Nový úsek sa len spolu s druhou etapou stane obchvatom cesty prvej triedy. „S konečným cieľom vylúčiť z centra miest ťažkú tranzitnú dopravu, čím sa zníži zaťaženie okolitého prostredia nadmernou dopravou, splodinami a hlukom," pokračuje hovorkyňa štátnych cestárov.

Stavbu časti obchvatu budú financovať najmä zo zdrojov Európskej únie v rámci Programu Slovensko.

Veľké dopravné zaťaženie

Dokončením prvej etapy obchvatu sa prepojí cesta I/64 s Bojnicami. „Tým sa v budúcnosti odkloní doprava smerujúca v súčasnosti cez mesto Prievidza do kúpeľného mesta Bojnice a z neho," vysvetľuje pre Štandard prednosta Mestského úradu Prievidza Alojz Vlčko.

Cestu budú využívať aj vozidlá obsluhujúce priemyselný park pri letisku. „Toto pomôže aj v susedných obciach, cez ktoré v súčasnosti v tomto smere obchádzajú autá Prievidzu po cestách III. triedy," podotýka prednosta.

Absencia cestného obchvatu spôsobuje v centre Prievidze výrazné dopravné zaťaženie tranzitnou dopravou na ceste I/64, najmä ráno a popoludní.

„Nákladné vozidlá, ktoré prechádzajú cez mesto, zhoršujú plynulosť dopravy, zvyšujú hlučnosť a znečistenie ovzdušia. Situácia má negatívny dosah nielen na kvalitu života obyvateľov, ale aj na bezpečnosť na cestách," vymenúva Vlčko.

Poklepanie základného kameňa dokončenia prvej etapy obchvatu Prievidze. Foto: Alexandra Moštková/TASR

Prievidza aj preto vyzýva štát dobudovať obchvat čo najskôr, lebo dokončenie prvej etapy je len čiastočné riešenie s čiastočnými prínosmi. „Až realizácia celej stavby, teda aj jej druhej etapy, bude znamenať zásadný posun pri odstránení dopravných problémov, ktorým denne čelia obyvatelia a návštevníci mesta Prievidza," uzatvára prednosta.

Cestári druhú etapu obchvatu Prievidze už pripravujú. Jeho pokračovanie v budúcnosti určí štúdia realizovateľnosti. „Dodávateľom štúdie bude na základe verejného obstarávania spoločnosť Dopravoprojekt," približuje Lukáčová s tým, že cena štúdie je 463,6 tisíca eur s DPH.

„Štúdia by mala byť hotová do deviatich mesiacov od realizácie dopravného prieskumu, ktorý bude v najbližších dňoch," spresňuje.

Šaľania sa dočkajú o dva roky

Obchvat dostane aj 20-tisícová Šaľa. Takmer 12-kilometrová preložka cesty I/75, ktorá je vo výstavbe rok, zahŕňa 14 mostov vrátane vyše 700-metrového cez Váh.

Stavbu realizujú firmy Hochtief SK, Hochtief CZ a MBM-Group. Podľa zmluvy z júla 2024 ju majú dokončiť za tri roky v objeme skoro 79 miliónov eur bez DPH. Aktuálna cena spolu s ňou je bezmála 97 miliónov eur.

Výstavba obchvatu Šale. Foto: Slovenská správa ciest

Cestári financujú aj túto investíciu najmä z eurofondov. „Práce prebiehajú podľa harmonogramu a prvé vozidlá by mohli prejsť obchvatom mesta Šaľa koncom leta 2027," opisuje situáciu na stavbe Lukáčová. Časť obchvatu pri Dlhej nad Váhom je už vyasfaltovaná.

„Vedenie trasy obchvatu si vyžaduje preloženia jestvujúcich inžinierskych sietí, čo sú vyvolané investície. Ide o úpravy silnoprúdových a slaboprúdových vedení plynovodov, vodovodov a melioračných zariadení," konkretizuje hovorkyňa cestárov. Na stavbe tiež robia zaťažovacie skúšky na pilótach mostov.

Pokračuje archeologický prieskum, zemné práce sú zamerané na odkopávky a násypy pre objekty ciest či sanácie podložia. „Problém, ktorý tu pretrváva tridsať rokov, sa každým metrom asfaltu zmenšuje," vraví primátor Šale Jozef Belický.

Zástupca zhotoviteľa Rastislav Paulínyi potvrdil, že približne 70 percent zemných násypov je už hotových a pripravujú zakladanie mostov vrátane najdlhšieho cez Váh. Aktuálne budujú aj protihlukové steny a archeológovia odkryli starogermánske hroby, ktoré práce nebrzdia.

Trasa budúceho obchvatu Šale. Foto: Slovenská správa ciest

Obchvat dostane aj Sabinov

Na obchvat čaká aj 12-tisícový Sabinov. Takmer desaťkilomerovú preložku cesty I/68 stavajú dva roky. Zhotoviteľom sú firmy zo skupiny Hochtief, ktoré získali zákazku za takmer 74 miliónov eur bez DPH podľa zmluvy z októbra 2023. Zmluvná cena vrátane DPH je 90,6 milióna eur.

Hoci výstavba obchvatu má trvať tri roky, mali by ho dokončiť až ku koncu roka 2027. Lehota výstavby totiž nezahŕňa zimné obdobia od 1. decembra do 1. marca. „Takže termín dokončenia bude závisieť aj od poveternostných podmienok," ozrejmuje Lukáčová.

Cestári financujú výstavbu obchvatu hlavne z eurozdrojov. Bude mať päť križovatiek, 16 mostov a 3,8 kilometra protihlukových stien.

Výstavba obchvatu Sabinova. Foto: Slovenská správa ciest

Chýbajú pracovníci a technika

Zhotoviteľ podľa cestárov splnil doterajšie míľniky v harmonograme, zväčša založenie mostov. „Na druhej strane na stavbe stagnujú zemné práce na cestných objektoch, čo je spôsobené nedostatkom pracovníkov a aj techniky," dodáva Lukáčová.

Preto ako investor žiadajú zhotoviteľa urýchlene prijať opatrenia na zvýšenie kapacít na stavbe a akceleráciu prác. Výstavba obchvatu Sabinova je zásadná k odľahčeniu dopravy v centre mesta. Preložka cesty I/68 presmeruje tranzitnú dopravu mimo zastavaného územia, čím sa podľa mesta znížia zaťaženie, hluk, emisie a zlepšia sa podmienky pre obyvateľov.

„Keď obchvat začne fungovať, časť ťažkých nákladných vozidiel už nebude musieť prechádzať cez mesto – to uvoľní cestné kapacity pre miestnu dopravu a zvýši bezpečnosť chodcov," reaguje pre Štandard Zuzana Tökölyová z Mestského úradu Sabinov.

Dodala, že stavba má byť hotová do októbra 2027.