Turecké kliniky na transplantáciu vlasov môžu získať vážnu konkurenciu
Minulý piatok uzavreli akcie firmy Cosmo Pharmaceuticals na cene 91,40 švajčiarskeho franku, zatiaľ čo týždeň predtým to bolo na úrovni 62,20 franku. Dôvodom rekordného nárastu je stredajšie (3. decembra) oznámenie spoločnosti, že jej prípravok na boj s plešivením mužov dosiahol v pokročilej fáze klinického testovania mimoriadne dobré výsledky. Znamenalo by to najväčší obrat v oblasti liečby mužskej androgénnej alopécie (plešivosti) za viac ako tridsať rokov.
Pri testovaní roztoku na vonkajšie použitie, ktorý sa nanáša na pokožku vlasovej časti hlavy, pod názvom clascoterone 5 % topical solution sa dosiahli „prelomové“ výsledky, uvádza firma. V porovnaní s placebo riešením išlo v prvom prípade o výrazné zvýšenie počtu vlasov (Target-Area Hair Count) až o 539 percent, v druhom to bolo 168-percentné zvýšenie.
Druhá skupina mužov pritom mala v čase začatia testu hustejší vlasový porast ako tá prvá, čo podľa spoločnosti Cosmo Pharmaceuticals kompletne vysvetľuje percentuálny rozdiel. V prípade redšieho vlasového porastu je teda percentuálne zlepšenie zahustenia násobne markantnejšie ako v prípade menej redšieho porastu.
Na oboch testoch, ktoré sa robili v USA a v Európe, sa zúčastnilo bezmála 1 500 dobrovoľníkov.
Akcie spoločnosti Cosmo po oznámení spomínaných výsledkov testov poskočili, pretože prinášajú značnú nádej na významný pokrok v liečbe ochorenia, ktoré celosvetovo postihuje 1,2 až 2 miliardy mužov. V mnohých prípadoch má pritom aj emocionálny či spoločenský dosah.
Ak prípravok schvália príslušné regulačné úrady a pustia ho do predaja, môže byť podobne revolučný ako prípravky Ozempic alebo Wegovy z dielne Novo Nordisk, ktoré znamenajú prelom v boji s obezitou (a nielen s ňou) a z dánskej spoločnosti na čas urobili vôbec najhodnotnejšiu európsku burzovo obchodovanú firmu.
Rast akcií spoločnosti Cosmo, založenej roku 1997 v Taliansku [dnes s hlavnou centrálou v írskom Dubline, pozn. red.], ktorá na vývoj prípravkov po novom využíva aj umelú inteligenciu, je bezpochyby dobrou správou potenciálne nielen pre miliardy mužov, ale aj pre jej investorov.
Naopak, zlú novinu predstavuje (nielen) pre turecké kliniky zameriavajúce sa na vlasovú transplantáciu. Tie sa v posledných rokoch stali útočiskom zákazníkov z celého sveta, ktorí si u tamojších špecialistov nechávajú za nemalé peniaze zahusťovať vlasový porast. Vlasová liečba v Turecku však stále vychádza až štyrikrát lacnejšie ako napríklad v Kalifornii, kde môže vyjsť na viac ako 12-tisíc eur.
Len v minulom roku priviedla zdravotná turistika do Turecka, nepísanej globálnej veľmoci mužskej vlasovej transplantácie, zhruba dva milióny návštevníkov z celého sveta. Tí tamojšej ekonomike zaistili dodatočný príjem presahujúci v prepočte 2,5 miliardy eur, vyplýva z údajov tureckého ministerstva zdravotníctva. Väčšinou išlo o mužov, ktorí do krajiny polmesiaca zavítali práve pre transplantáciu vlasov.
Text, ktorý je krátený, pôvodne publikovali na webe lukaskovanda.cz.